All kommunikation handlar inte om kunden

Utmaningar är en del av företagandet, eller hur? Utmaningar är själva motorn för att förändra och förbättra. Utan utmaningar hade mycket stått still och föråldrade idéer, arbetssätt och ogenomtänkta lösningar hade härskat.
Problemet är när man inte ser utmaningarna…
Till exempel att se kommunikation enbart som marknadsföring. Då finns bara en målgrupp: kunden. Och det är ju viktigt. Men ett företag som tänker så letar ständigt svar på frågan: Hur ska vi skaffa nya kunder och behålla de vi har? Men inga andra utmaningar. Det finns ju bara en enda målgrupp.
Hur går det då att kommunicera när man till exempel behöver rekrytera nya medarbetare? Var hittar man spetskompetensen? Ser man målgruppen? Svårt att hitta bra svar eftersom man är van att tänka målgrupp är kund.
I det här exemplet saknas strategisk diskussion och planering. Inga tankar kring hur man ska hantera rekryteringsbehovet kommunikativt och skapa relation till målgruppen. Ju närmare pensionsavgångarna kommer, desto kortare blir startsträckan för att köra igång rekryteringsprocessen och kommunikationen.
Istället borde man ha en pågående diskussion kring att hitta nya medarbetare. Fundera på att kontakta högskolan och erbjuda studenter att köra ett projekt. Och sedan vid examen har man lärt känna studenterna, deras intresse och ämneskompetens.
Då är det enklare att rekrytera. Inte för att själva rekryteringen går snabbare utan för att man tänker bredare, ser fler målgrupper än bara kunden. Målgruppen högskolan. Och det är allt viktigare när många företag står inför en kompetensbrist som slår mot många verksamheter och branscher.
Det är därför kommunikationsrådet är så viktigt. För att få upp alla utmaningarna på bordet, bena ut hela kommunikationen och skapa aktiviteter och resultat. Så att man lättare får nya medarbetare. Ser fler målgrupper än kunderna. Och alla andra utmaningar i företagets hela kommunikation.
Eller hur?