cwlogga_m

Ny teknik för att förmedla budskap på KB Medias Kundskapsdag

Bild: KB Media Bild: KB Media

I februari arrangerade KB Media en trendspanande Kundskapsdag. Cross media kan effektivisera kommunikationen när flera kanaler samverkar. Budskap och innehåll förutsätter bra kanalval och tvärt om.

KB Media bjöd den 2 februari in till en Kundskapsdag, en trendspaning där digital teknik står i centrum. Vi deltog och lyssnade på intressanta föreläsningar om
marknadsautomation, e-handelsteknik och eyetracking. Det är särskilt intressant eftersom vi lever i en tid där sättet att kommunicera växer, där marknadskommunikationen blir allt mer individuell och där nya möjligheter att prova vilka budskap som passar vilken målgrupp bäst är ständigt aktuell.
 
Portaler och cross media-verktyg kan samordna flödet av budskap för att få ett bättre resultat av kommunikationen. Det blir enklare att planera och att följa upp genom att mäta intresset hos läsarna. Effektivisering och ökad mängd informationshantering har ökat kraven på tekniken.
 
Allt är beroende av budskap för att flödet ska kunna fungera och förstås. Text är fortfarande viktigt för att kommunikationen ska fungera. Därför är tekniken beroende av att ha läsvärt innehåll. Och tvärtom. Utan teknik kan budskapet inte kommuniceras. De är oskiljaktiga.
 
Med cross-media kan ett budskap skickas i ett väl uttänkt mönster av samverkande kanaler. Genom att kombinera nyhetsbrev med personliga hemsidor och ett utskick av ett tryckt inbjudningskort är det möjligt att se hur budskapet har nått målgruppen. Då går också hemsidan i kombination med sociala medier att använda som säljverktyg. De som är mest intresserade agerar och då har de kvalificerat sig från att vara allmänt intresserad till att bli heta leads. När teknik och budskap förenas blir kommunikationen till marknaden effektiv och målgruppsfokuserad.
 
KB Medias Kundskapsdag stärkte vår övertygelse att strategi, ett bra budskap och mätning förutsätter varandrar och samverkar. Den resan har precis startat.

Love Janson
 

Tidigare publicerat i
ComWise Magasin