cwlogga_m

”Nu har jag äntligen postat något!”

Men kommunikation handlar inte bara om att posta på sociala medier, på LinkedIn eller i andra kanaler. För det viktiga är hur man gör det.

Många är glada och förväntansfulla när man kommer i gång med att posta. Kommunikationen börjar växa, likes trillar in och positiva tillrop hörs i kommentarerna.

Då har man lyckats med en del. Att posta innehåll. Men för att kommunikationen ska fungera behövs två byggstenar till. Man måste veta varför man ska posta och det kanske viktigaste, hur ska det gå till.

För det är enkelt att posta en bild med lite text. Men sedan ska det som påbörjats också fortsätta. Det behövs rätt mycket struktur och tänk för att ro i land det.

Hemska tanke. Uppslagen börja sina. Hinner inte posta i veckan för andra arbetsuppgifter måste prioriteras. Och dessutom fick jag inte bilden av min kollega så då kvittar det väl...

Då är att posta bara något kul som man gör för stunden. Ifall man har tid. Och efter ett tag måste man ta tag i det där igen som var så kul men nu blivit en börda... och postar tre inlägg av bara farten.

Därför är HUR avgörande. Hur allt ska fungera, vem som gör vad och att den interna kommunikationsprocessen får en välbehövlig struktur där inget lämnas åt slumpen. Och budskap når målgruppen som det var tänkt. 

Kommentera gärna: