cwlogga_m

Är content king?

Content is king. Är det så? Nej, det är faktiskt en rätt förenklad bild.
Varför? Här är ett belysande exempel.

Tänk att du tagit fram ett fantastiskt bra innehåll som klart och koncist berättar precis du vill ha sagt på ett kärnfullt sätt. Du är överlycklig! Du publicerar i en kanal du gillar och hoppas på tummen upp, glada tillrop och berömmande ord som visar att du hade rätt.

Men det blev inga reaktioner. Inte i den utsträckning som du hade hoppats på. Bara ett fåtal men inte från de som du hoppas nå fram till. Känns lite visset och du tar dig en kopp kaffe under tiden du funderar på varför blev det så här…

En av anledningarna är att innehållet som publicerades inte hade något värde för de som förväntades läsa det. Ointresserade. Fastnade inte. Inget som berörde. Trots de välformulerade orden och den goda intentionen.

Varför? Jo, för att kommunikation beror på mottagaren. Om innehållet saknar värde för mottagaren blir det ingen reaktion, antalet kommentarer och likes blir några.

Så därför är inte content king. Det handlar inte om innehållet utan om hela kommunikationskedjan. Det räcker inte bara med ett till synes bra innehåll, det måste också fungera i alla delar av kommunikationskedjan.

Brister en länk är risken stor för att kommunikationen inte kommer att fungera. Oavsett hur mycket ”king” innehållet är.

Kommentera gärna: