cwlogga_m

Bloggen Om kommunikation

...helt enkelt

Vad bloggen handlar om

Vår policy i bloggen

I den här bloggen vill vi berätta om hur vi ser på kommunikation och vilka verktyg vi inspireras av och använder. Den innehåller tips, dagsaktuella kommentarer och ny kunskap om kommunikation i bredare betydelse än marknadskommunikation eller reklam. Vi är kommunikatörer till yrket. Det gör att vi lyfter blicken och ser helheten. Varför du kommunicerar, vad du ska kommunicera och hur du ska arbeta med det är avgörande.

Dina inlägg bidrar till en bra blogg med saklig argumentation, ett intresse för andras argument, ett respektfullt tonläge samt att du håller dig till ämnet. Var och en som kommenterar står för sin åsikt. Men vi tar bestämt avstånd från personangrepp, hot, trakasserier eller inlägg som är kränkande på grund av kön, etnicitet, sexualitet eller religiös övertygelse. Du får heller inte posta säljbudskap. Den som inte följer bloggens policy riskerar att bli blockerad.  

Men kommunikation handlar inte bara om att posta på sociala medier, på LinkedIn eller i andra kanaler. För det viktiga är hur man gör det.

Många är glada och förväntansfulla när man kommer i gång med att posta. Kommunikationen börjar växa, likes trillar in och positiva tillrop hörs i kommentarerna.

Då har man lyckats med en del. Att posta innehåll. Men för att kommunikationen ska fungera behövs två byggstenar till. Man måste veta varför man ska posta och det kanske viktigaste, hur ska det gå till.

Läs hela inlägget »

Informerar du? Eller kommunicerar du? Att informera och att kommunicera skiljer sig från varandra på en mycket viktig punkt. Synen på mottagarna.

Visst känner du till den traditionella informationsmodellen? Där en sändare skickar budskap i en kanal till en mottagare? Den kallas effektmodell för att den vill få en effekt på mottagarens beteende som ska förändras efter sändarens vilja eller behov.

Läs hela inlägget »

Tänk dig ett ledningsgruppsmöte:

Säljchefen, som är fokuserad på att få fler kunder, talar sig varm för den nya kampanjen mot en ny kundgrupp och lanseringen av den nya produkten som marknadsavdelningen tagit fram. Det är snart dags för pressrelease och att berätta för omvärlden om kampanjen.

Läs hela inlägget »
Gunter Teutsch "Vänner" Foto: Carina Wahlstedt Janson
Gunter Teutsch "Vänner" Foto: Carina Wahlstedt Janson

Allt kommunicerar. Alltid. På olika områden i företag eller organisationer.
 
Du möts av en hemsida som inte är uppdaterad, har en inaktuell nyhetssida eller är svårnavigerad. Kontaktuppgifter med namn och befattningar saknas, trots att företaget eller organisationen har många kanaler. Här händer inget.
 

Läs hela inlägget »