Kommunikation ...helt enkelt
Vår blogg om den föränderliga
kommunikationen
Vad bloggen handlar om
Vår policy i bloggen
I den här bloggen vill vi berätta om hur vi ser på kommunikation och vilka verktyg vi inspireras av och använder. Den innehåller tips, dagsaktuella kommentarer och ny kunskap om kommunikation i bredare betydelse än marknadskommunikation eller reklam. Vi är kommunikatörer till yrket. Det gör att vi lyfter blicken och ser helheten. Varför du kommunicerar, vad du ska kommunicera och hur du ska arbeta med det är avgörande.
Dina inlägg bidrar till en bra blogg med saklig argumentation, ett intresse för andras argument, ett respektfullt tonläge samt att du håller dig till ämnet. Var och en som kommenterar står för sin åsikt. Men vi tar bestämt avstånd från personangrepp, hot, trakasserier eller inlägg som är kränkande på grund av kön, etnicitet, sexualitet eller religiös övertygelse. Du får heller inte posta säljbudskap. Den som inte följer bloggens policy riskerar att bli blockerad.

Vad är kommunikation? En kanske onödig fråga, för det är väl självklart?
Vi på ComWise får ofta svaret:
- Kommunikation? Ja, det är samma som marknadsföring!
Vi ser det så här: Marknadsföring är en del av kommunikationen. All kommunikation handlar inte om marknadsföring. Att sälja sina produkter och tjänster på marknaden täcker inte hela kommunikationsbehovet.

Utmaningar är en del av företagandet, eller hur? Utmaningar är själva motorn för att förändra och förbättra. Utan utmaningar hade mycket stått still och föråldrade idéer, arbetssätt och ogenomtänkta lösningar hade härskat.
Problemet är när man inte ser utmaningarna…

Vilken ROI ger ett kommunikationsråd? Det kändes nästan som Robert satt mitt emot oss när han ställde frågan i Teams på sin goa göteborgska… Nu under hösten ledde vi ett återkommande kommunikationsråd för en expansiv kund i IT-branschen.

Har du börjat tankeresan för 2023? Att tänka strategiskt är så självklart att det inte behöver nämnas. En välformulerad strategi prickar in realistiska, mätbara, tidsatta och accepterade mål. Men de är alltid i fjärran. Något som man förväntar sig att infria. Det som vi ska nå. Någon gång i framtiden, då ska målet vara uppnått.

Har du hört uttrycket? Mata odjuret, släng någonting i gapet så att besten håller sig lugn. Vi ser tecken på att den kravlar runt på LinkedIn och gnäller om att bli matad. Att mata odjuret, feed the beast, handlar om att publiceringarna har blivit ett måste, ett tvång. Och att man ger vika för trycket. En pressande situation som kommer av att man har ingen koll på vad man ska skriva eller varför.
Rätt ofta tycker vi att kommunikationen används på ett omedvetet sätt som blir kontraproduktivt. Som ett styrmedel, ett verktyg för att få människor att agera på ett önskvärt sätt. Om man bara ger rätt stimuli så blir det också rätt respons. Enkelt, va?

Betraktade ett vanligt organisationsschema häromdagen. Med produktion i linjen, VD:n i topp och där emellan, vidhängande servicefunktioner. I produktionen så producerar man, vd:n leder och ekonomi, marknad, sälj, IT, HR, vaktmästeri och reception är nödvändiga stöd för allt ska fungera.

Men var i organisationsschemat finns den som är kommunikationsansvarig?

Ett nytt kommunikationslandskap växer fram. Kartan ritas om. Vi som kommunikatörer ser tydliga tecken på det. Ett ökat behov av samordning och prioritering.
En orsak är att kommunikationsfrågorna blir alltmer komplexa med fler kompetensområden. Det blir svårt att hålla alla bollar i luften.

Content is king. Är det så? Nej, det är faktiskt en rätt förenklad bild.
Varför? Här är ett belysande exempel.

Har ni budgeterat kommunikationen för i år? På ett genomtänkt sätt?
Nu när budgetarna sedan länge är klara är det dags att sätta spaden i marken och genomföra aktiviteterna. Gå från ord till handling. Fixa det som ska få budskapet att flyga på säkra vingar ut i världen. För att förändra och ge insikter - skapa engagemang och trovärdighet.