ComAkademin – Kommunikationens utmaningar

Att kommunicera hållbarhet handlar inte bara om koldioxidutsläpp

Idag är det allt viktigare att ha en tydlig hållbarhetsprofil i kommunikationen.
Skälet är enkelt. Tack vare ett nytt EU-direktiv får hållbarhetsarbetet en central plats i företaget.
Resultatet blir starkare varumärke som utvecklar och gör företaget framgångsrikare.
Men det krävs ett genomtänkt upplägg av kommunikationen. 

Hållbarhet blir allt viktigare och påverkar allt mer. EU-direktivet, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) har lagt nivån. Men det kommer i praktiken att omfatta nästa alla företag. Det hänger ihop med att företaget ska redovisa hela hållbarhetspåverkan. Inte bara det som man själv bidrar till utan också omvärlden, som underleverantörer. De ska rapportera in sina värden till företaget. Det kallas dubbel väsentlighetsanalys i CSRD. Då blir hållbarhetsrapporteringen transparent i alla led.

Helhetsgrepp om hållbarhet
Tre områden bildar tillsammans en heltäckande bild:

Ekologiskt, hur livsmiljön påverkas
Socialt, arbetsmiljö och villkor på jobbet
Ekonomisk, hur affärsmodeller och bolagsstyrning främjar hållbarhet.

Guldgruva för att kommunicera hållbarhet
Vad EU har bestämt i direktivet om CSRD och regelverket kan verka byråkratiskt och svårfångat, men spelar stor roll och påverkar hur företag kommunicerar. För de uppgifter som tas fram tillsammans med informationen ska naturligtvis inte stängas in i en årsredovisning. Detta är intressant för flera målgrupper som kunder, leverantörer och andra intressenter.

De är en guldgruva av många goda uppslag hur företaget arbetar med sin hållbarhet och vad det har bidragit till. Allt som dagligen pågår och på lång sikt förtjänar att berättas om.

Greenwashing inte längre möjligt
Hållbarhet handlar också om trovärdighet. Med EU:s nya regelverk blir hållbarheten både tydlig och precis.
Det kommer inte längre bli möjligt att berätta om hållbarhetsarbetet i svepande ordalag och tänja på sanningen.
Greenwashing eller grönmålning blir ointressant när uppgifter och annan information blir transparent och officiell. 
Och varför inte berätta om det som man har gjort och ska genomföra? 

Det stärker trovärdigheten för företagets 
arbete att öka omställningen och ta ansvar för vår gemensamma framtid.

Nytt sätt att konkurrera
I praktiken kommer ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet att skapa nya sätt att kommunicera. Hållbarhet
blir ett nytt sätt att konkurrera. Varumärket stärks och företagets erbjudande blir lättare att välja med den transparenta hållbarhetsprofilen. Hållbarhet blir också viktiga argument när företaget ska rekrytera och stärka kompetensen.

En gemensam kommunikationsuppgift
Hållbarhet skär genom hela företaget. Varje avdelning, befattning och relation med kunder eller leverantörer bär
på sin del av hållbarheten. Därför behövs alla perspektiv och kunskapsområden. Inte minst för att ge en komplett bild avhållbarhetsarbetet som marknaden och kunder kommer att kräva.

Hur ska man göra för att kommunicera hållbarhet?
Att kommunicera hållbarheten är en uppgift för det interna kommunikationsarbetet som vi hjälper till att stärka.
Där behövs ett bra arbetssätt som tar med alla delar av hållbarheten så att det kan bli olika kommunikationsinsatser.
Helt enkelt att dra nytta av det samarbetet som finns för att skapa ett så effektivt arbete som möjligt.

Update cookies preferences
Rulla till toppen