ComAkademin – Kommunikationens samsyn
Bygga relationer med alla målgrupper
Ett företag eller en organisation har fler målgrupper än kunder. Alla har sitt värde.
Därför är det viktigt att få grepp om alla och inte bara marknaden.
Kunder har en särställning. Det är rätt självklart eftersom de ser till att intäkter kommer in och att allt
går runt. Men det finns fler målgrupper än kunder. Utan medarbetare blir det ingen verksamhet. Ingen som betalar utlön, ingen som sköter IT-systemet, ingen som tar hand om hållbarhetsarbetet. Utan skolor kan
man inte rekrytera kvalificerad personal i framtiden. Och utan styrelse eller ägare inget företag.
Se till alla målgrupperna
Därför är det viktigt att företaget eller organisationen har goda relationer till sina målgrupper,
eller intressenter. De vanligaste är:
- Ägare
- Investerare
- Media
- Kunder
- Medarbetare
- Leverantörer
- Arbetssökande
- Myndigheter
- Skolor
- Intresseorganisationer
- Närboende
- Banker
Vilken roll spelar kommunikationen med målgrupperna?
En mycket stor roll. Kommunikation är ett verktyg för att skapa nya relationer med målgrupperna
och hålla kvar de inarbetade. Om man inte kommunicerar så kommer intresset att svalna.
Därför är det så viktigt att förstå vilken påverkan som målgrupperna faktiskt har på verksamheten.
Behovet av gemensam förståelse
Att känna sina målgrupper och deras behov är alltså mycket betydelsefullt. Framför allt vilket värde de tillför. Därför är det en god idé att ställa frågan: Varför är denna målgrupp bra för oss? Svaren kommer att skilja sig eftersom relationen kan betyda olika saker för medarbetare på olika avdelningar. Men för att kunna få en produktiv och målinriktad kommunikation behövs en samsyn.
Olika kommunikationsbehov
Det är rätt stor skillnad på hur kommunikationen fungerar till de olika målgrupperna. Det beror på
att relationen harolika syfte som styr kommunikationen. Varje målgrupp har sitt sätt att kommunicera,
har olika budskap, mötesplatser och kanaler och sker på olika tider under året. Därför är det en god idé att ta fram hur detta ska gå till, strategiskt och operativt så att man inte riskerar missa en målgrupp.
Starta med att samarbeta
Hur ska man bygga en bra kommunikation till målgrupperna? Börja internt och få igång ett internt
samarbete för att ventilera olika uppfattningar för att vaska fram en konsensus om målgruppernas
betydelse. Det blir en bra utgångspunkt för att anpassa kommunikationen till olika målgrupper.