ComAkademin – Kommunikationens samsyn

Kommunikation är mer än marknadsföring

Vad är kommunikation? Vissa menar att det är marknadsföring.
Men vi menar att 
kommunikation är betydligt mer än så.

Det är inte så märkligt att marknadsföring rätt ofta likställs med kommunikation. För att påverka och sälja till gamla och nya kunder behöver man kommunicera. Men företaget eller organisationen har en bredare kommunikationsuppgift än att tillfredsställa kundernas behov av information och kunskap. Det finns fler målgrupper eller intressenter än kunder och marknaden. Därför är det betydelsefullt att se kommunikationen i ett större perspektiv. Här är bara några exempel

Därför är det betydelsefullt att se kommunikationen i ett större perspektiv. Här är bara några exempel.

Kommunikation behövs för att

  • rekrytera nya medarbetare
  • bygga relationer på LinkedIn
  • förebygga kriser
  • skapa relationer mellan avdelningar
  • möta studenter på ett utexpo-event
  • argumentera i en förhandling
  • mingla på en kommunaktivitet 
  • uttala sig i pressen 

Ett mångskiftande verktyg
Kommunikation är egentligen bara ett verktyg för att påverka och nå fram med ett budskap. Därför är kommunikation mångskiftande och har flera vitt skilda uppgifter beroende på vem eller vilka man talar till. Och vad man vill uppnå. Det ena sättet att kommunicera är inte det andra likt. Det handlar om vilka
målgrupper man vill nå.

En del av kommunikationen
Marknadsföring är en del av hela kommunikationsparaplyet. Alla kommunikationsinsatser är lika viktiga. Varför? För att insatserna sköter om relationer med alla de målgrupper och intressenter som behövs för att verksamheten ska fungera varje dag.

För att hela kommunikationen ska fungera behövs en samsyn. Kommunikationen blir lättare att jobba
med när fler inser att det inte handlar bara om marknadsföring. Då är det också enklare att kommunicera värden och varumärket.

Hela perspektivet
När ni i er verksamhet talar om kommunikationen är det alltså nödvändigt att tala om hela perspektivet.
Inte bara marknadsföringen. Då täcker ni alla aspekter av kommunikationsparaplyet och ingen del blir bortglömt eller nedprioriterat. Och det är viktigt när ni ska engagera medarbetarna för att skapa en transparent och värdeskapande kommunikation för alla på företaget.

Update cookies preferences
Rulla till toppen