cwlogga_m

Kundcase
Programförklaring och beteenderegler i digitala medier för Marknadsföreningen i Halland

Rak kommunikation är viktigt för Marknadsföreningen i Halland, både IRL och i digitala medier. Vi fick uppdraget att formulera deras programförklaring för innehåll och beteenderegler till hemsidan och sociala kanaler.
- Nu blir det tryggare och mer transparent, säger Canita Dagård, vd.

Marknadsföreningen i Halland är en självklar mötesplats för halländska entreprenörer. Canita Dagård, vd, och styrelsen har på kort tid byggt upp en förening med över 1 000 medlemmar. En gång i månaden träffas man och frukostminglar och lyssnar på välkända föreläsare och flera gånger om året arrangerar man företagsluncher där medlemmar får lite större utrymme att presentera sig själva.
 
Sociala medier har blivit allt viktigare för föreningen för att hålla kontakten, informera om verksamheten och för att locka nya medlemmar. De tog därför hjälp av oss för att styra upp hur besökarna välkomnas till kanalerna och för att skapa beteenderegler för hemsida, Linkedin och Facebook som föreningen har idag.
 
Canita menar att reglerna fungerar som en försäkring eller som äktenskapslagstiftningen när man gifter sig. Reglerna behövs för att förebygga innan situationen blir tillspetsad.
 
- Vi tog hjälp av ComWise för att vi ville att det skulle bli korrekt, att de som är proffs på kommunikation tar hand om det, men också för att få ett utifrånperspektiv på oss själva, säger Canita.
 
Styrelsearbetet i Marknadsföreningen och beteendereglerna i stadgarna har alltid baserats på transparens och öppenhet, inte minst för att undvika jäv.
 
- Att ha en öppen dialog och agera på ett bra sätt i kommunikationen med medlemmarna ska också synas i våra sociala medier, säger Canita.
 
Tillsammans med MiH formulerade vi syftet med föreningens Linkedin och Facebook, en programförklaring om vilka typer av inlägg följarna kan förvänta sig och varför man valt att ha en öppen grupp. Vi skrev också en policy för både hemsida och sociala medier som berättar om beteenderegler och vad som händer om man exempelvis agerar diskriminerande eller hotfullt.
 
- För oss var det ett krav att ha en öppen grupp på Facebook, berättar Canita. Vi vill att alla ska kunna besöka platsen och bli nyfikna, läsa om kommande aktiviteter och se mingelbilder från våra möten så att de blir sugna på att bli medlemmar.
 
Framförhållning är viktigt för Canita som är medveten om hur det kan se ut i sociala medier idag. Att berätta från början vilka förväntningar man har på följarnas beteende och vilka regler man har kan förebygga trolling, personpåhopp eller hot när känslorna svallar.   
 
- Anonymiteten gör att det är lättare att kränka eller bete sig olämpligt, att gömma sig bakom tangenterna, säger Canita. Det kan också lätt uppstå ryktesspridning om alla inte tagit del av hela bilden eller följt debattråden från början.
 
Men det personliga mötet är alltid bäst.
- Vi vill mötas face to face i ett rakt och ärligt samtal och vi vill att medlemmarna kommer till oss och har en dialog om synpunkter och önskemål.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig så att du får en effektivare kommunikation?