cwlogga_m

Fotograf: Peter Gehrke

Är reklamfilmerna om ICA-Stig och hans gäng content marketing?

ComWise Magasin  30 aug 2018

Content marketing

Vi har i flera artiklar tidigare tagit upp kriterierna för content marketing. Men hur ser det ut i verkligheten? Med hjälp av kriterierna diskuterar vi om filmerna om ICA-Stig och hans gäng är exempel på content marketing.

Att dela med sig av värdefullt innehåll som inte upplevs som säljbudskap och att göra detta under en längre period som en process snarare än en kampanj i egna kanaler är tre av de fyra kriterierna inom content marketing. Något som banar vägen för det fjärde benet - beteendeförändring. Det är de fyra definitionerna på vad content marketing är och alla kriterierna måste vara uppfyllda.
 
Men hur ser det ut i verkligheten, exempelvis serien om ICA-Stig och hans gäng? Många har följt reklamfilmerna uppbyggda som en följetong om Stig och hans anställda i en ICA-butik.

De är alla tydliga personligheter, exempelvis Ulf som ofta tabbar sig och hamnar i svåra eller roliga situationer. Filmerna har stor publik för att de är roliga och har stor igenkänningsfaktor, men uppfyller de kriterierna på att vara content marketing?

Skapa och dela värdefullt innehåll
Det blir ett ja, även om det är tveksamt. Innehållet får inte upplevas som ett försök att sälja i första hand. Många tycker att ICA-reklamen är underhållande och kan relatera till den och den upplevs därför inte i första hand som ett säljbudskap. Den bidrar till att bygga relationer till oss tittare. Frågan är om inte filmerna bygger mer varumärke för ICA än uppmärksammar veckans vara? Hur många kommer ihåg vilken kampanjvara som ingick när filmen är slut?

Stärker eller ändrar kundbeteende
Ja, reklamen syftar till att försöka attrahera och behålla kunderna för att få en långvarig relation. Filmerna skapar uppmärksamhet och intresse. De berör oss, får oss att skratta och 
underhåller utan att säljbudskapet blir dominant och påträngande. De berättar en historia som stärker varumärket och som på lång sikt påverkar kundernas beteende mot att bli lojala mot ICA. Vi blir mer lojala mot det som vi känner en relation till.

Distribueras och publiceras i egna kanaler
Nej. Filmerna om ICA-gänget är huvudsakligen gjorda för medier som ICA inte själva bestämmer över. De publiceras i TV4 som reklaminslag. För att räknas som content marketing är det viktigt att företaget själv, ICA, också kontrollerar vad som publiceras i själva kanalen. Det gör man ju inte här, eftersom det är TV4:s kanal.

Process, inte kampanj
Ja. Berättelserna om ICA-gänget är mer en pågående process än en kampanj. De har publicerats regelbundet under lång tid  för att skapa lojalitet med varumärket som består. Serien har utformats som en följetång och ICA-Stig har nu funnits i 16 år. Målet är en långsiktig och regelbunden produktion för att upprätthålla goda kundrelationer.

Slutsats. Reklamfilmerna om ICA-gänget uppfyller inte alla kriterierna på att vara content marketing. Därför är det heller inte fullt ut content marketing. Det är inte producerat för egna kanaler. Men det upplevs som värdefullt för kunderna för att det är underhållande, det stärker kundbeteendet och det är mer utformat som en pågående process, något mer långsiktigt, än en kampanj.

I kommande ComWise Magasin kommer vi att publicera fler exempel på vad vi tycker, eller inte tycker, är content marketing.

Vi ger er innehållsmarknadsföring som ger resultat

Våra tjänster kommunikationsplattform, redaktionsråd och innehålls- och publiceringsplan samt textproduktion ger er de verktyg som ni behöver för att effektivt arbeta med content marketing. Låter det intressant? Mejla Carina eller Love.
 

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!