cwlogga_m

Blockerande glasögon – lösningen på reklamtröttheten?
Vår kommentar till reklamblockerande glasögon som är under utveckling

ComWise Magasin  31 okt 2018

Digitala kanaler

Vi har tidigare rapporterat om olika hjälpmedel som blockerar reklam. Ett av dem är adblockers, en funktion för tv:n som byter kanal när reklaminslagen kommer. Flera tidningar skriver nu om IRL Glasses, glasögonen som just nu är under utveckling och som ska fungera som en adblocker, fast i verkligheten. Tanken är att bäraren ska slippa reklam eftersom alla skärmar förvandlas till svarta fält. Nu funderar man över hur man även ska få glasögonen att blockera mobilskärmar, eftersom tekniken än så länge bara hanterar LCD och LED-baserad teknik. Alltså, ett par glasögon som inte förhöjer och tillägger något till verkligheten utan tonar ner och tar bort. Du slipper reklamskyltar på din väg genom stan.
 
Är glasögonen lösningen på reklamtröttheten? Och för majoriteten av oss? Är det konsumentinformationen i sig, reklamen, som är problemet? För dem som ser total blockering av reklam som ett principiellt ställningstagande är det kanske en lösning. Så menar tillverkaren själv, Ivan Cash. Men för majoriteten är nog det stora problemet ett annat – vi vill kunna bestämma själva och avgöra just här och nu på ett enkelt sätt om vi vill ta del av just den här konsumentinformationen. I’m sorry, I’m out, som någon i Dragon’s Den (Draknästet) brukar säga.
 
Relevansen här och nu är nyckeln till problemet. Och nu finns tekniken. Skulle den i stället kunna hjälpa oss att bestämma över när och hur vi vill ta del av konsumentinformation? Då blir framtidsbilden kanske en annan än de reklamblockerande glasögonen från filmen They Live från 1988.

I framtiden är vi fortfarande mycket nyfikna på all slags information, men vi vill kunna bestämma själv. Jag behöver verkligen ett par nya skor, jag startar på-läget för konsumentinformation i telefonen för att ta reda på var jag kan köpa ett par skor som lockar mig. Det gör ingenting att jag inte råkar vara i min hemstad just nu.
 
Då lever vi väl också upp till det som är målet, enligt Cash: Vi visar världen att vi behöver och förtjänar en produkt som ger människor möjligheten att kontrollera teknologi, istället för tvärtom. När vi gjort det som är relevant för oss stänger vi av tills nästa behov uppstår. Win-win. Vi kan välja reklamen när behovet av produkter och tjänster uppstår och irritationen över inslag som avbryter och stör minskar.
 

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!