cwlogga_m

Vem tar egentligen ansvar för kommunikationen?

ComWise Magasin         26 sep 2019

Strategi

Att kommunicera är självklart, men vem tar i praktiken på sig uppgiften? Det behövs en tydlig ansvarsfördelning. Våra redaktionsråd fördelar uppgifter så att alla vet vad som ska göras och inget faller mellan stolarna.

Det är så självklart att  kommunicera, därför förutsätts att man på något sätt fixar det. Men i nuet är det inte självklart vem som axlar ansvaret. Vem i praktiken får maskineriet att fungera så att budskap och innehåll blir fokuserade på affärsmålen och sedan utskickade?
 
Allra sämst blir det om det är underförstått eller om ingen vill göra det. Då kommer det att rinna ut i sanden. Ingen tar ansvar och hoppas att någon annan fixar det. Lite pinsamt om företagets policy säger att kommunikationen ska ske transparent och direkt.
 
Därför är det nödvändigt att det finns en ansvarsfördelning. När vi hjälper våra kunder är just ansvarsfördelningen i fokus. Innan vi genomför redaktionsrådet för att ta fram innehåll och content har vi tillsammans med kunden beslutat vem som gör vad. Naturligtvis måste ansvaret vara konkret så att det blir genomförbart, annars förlorar man poängen.
 
När ansvaret är fördelat vet alla vad som ska göras och det blir gjort också. Då omsätts också ord till handling.

Är det självklart vem som sköter kommunikationen hos er?

Vill du få ordning på hur ni kommunicerar? Kontakta Carina eller Love!
Längar du efter en tydlig ansvarsfördelning där ord blir handling? Hör av dig till oss! Skicka ett mejl till Carina eller Love

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!