cwlogga_m

Välj rätt bilder till din profil på LinkedIn

ComWise Magasin         26 feb 2019

Digitala kanaler

Välj bilder till din profil med omsorg och missa inte att lägga till en varumärkesbyggande bakgrundsbild. Vi ger några tips som underlättar ditt nätverkande på LinkedIn.  

Allt fler ser LinkedIn som ett nätverk för att odla lönsamma kontakter. Här råder professionalism och inte den privata ton som huserar på Facebook. Ingen visar vad man har ätit till middag på LinkedIn.
 
Därför är det också viktigt att ge ett affärsmässigt intryck. Ta profilen till exempel. Högst uppe på profilen är plats för två bilder, profilfotot på dig och en bakgrundsbild. Det är en god idé att välja dessa bilder med omsorg. Här är några tips på bildval som ger dig flera möjligheter till att berätta vem du är och utveckla nya affärskontakter.
 
Profilfotot: Fokusera på ditt ansikte.
Välj en bild på dig som visar ditt ansikte och inte hela dig. Låt ansiktet rymma en så stor del av bilden som möjligt, det ökar chanserna att du blir igenkänd. Gärna ögonkontakt. Omge dig med en neutral bakgrund, då framträder du bättre och riskerar inte att försvinna i ett gatuvimmel, om du tar bilden i en stad. En fartfylld bild när du är mitt i jobbet funkar om ditt ansikte syns tydligt och om bakgrunden inte stör.
 
Tänk på ljuset. Den som ska ta bilden ska ha ljuset eller solen i ryggen. Annars blir du en mörk siluett. Lägg inte till symboler och loggor i bilden. De konkurrerar med ditt ansikte och kan vara svåra att se, det riskerar att göra profilbilden till en gissningslek.
 
 
Bakgrundsbilden: Perfekt att bygga varumärke.
Många missar att ha en varumärkesbyggande bakgrundsbild. Bakgrundsbilden är en perfekt plats att visa verksamheten, kunskapsområde, produkter eller tjänster och logotypen. Den ska självfallet inte vara en semesterbild.
 
Välj en bild, ett foto eller grafik som rättframt berättar om produkten eller tjänsten du arbetar med, om ditt företag eller ditt jobb. Fundera på vilken funktion som bilden ska ha, ska den upplysa och informera, få besökaren att agera och göra något eller ska bilden övertyga?  
 

Bildstorlek?
Innan du väljer bild måste den anpassas till den aktuella bildstorleken. Är den för liten får den bristande kvalitet i publiceringen. På LinkedIns hjälpcenter finns flera matnyttiga och aktuella tips för rätt bildformat.

Fler bildfrågor? Hör gärna av dig till oss!
Svårt att bestämma dig för vilken bild du ska välja? Hör av dig till oss så ger vi snabb feedback! Skicka ett mejl till Carina eller Love.

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!