cwlogga_m

Orden och sökfraserna – företagsfilmens bästa vän

ComWise Magasin          31 okt 2018

Språk och skrivtips

Filmer som läggs ut på nätet har större chans att hitta fram till rätt målgrupp om de understöds av text. Det finns flera sätt att backa upp filmerna med ord för att de ska uppmärksammas och få fler tittare.
Vi tipsar om hur du kan synas på mer än ett sätt genom dina filmer.

All text som finns i samband med filmen ska stödja filmens innehåll på rätt sätt. Då arbetar både film och ord tillsammans för att målgruppen ska hitta. Vi tipsar om vad man kan tänka på för att ge filmen större möjlighet att nå fram:
 
Titlar, taggar och beskrivningar bidrar till att annonsörer inte väljer bort att synas intill dina videos och filmer. Utgå ifrån ett eller två sökord som är viktiga för att hitta filmen och utveckla sedan till fraser och beskrivningar.
 
Sökord ska leda rätt – Tänk igenom var du vill synas och hur både dina egna målgrupper, men också annonsörerna ska hitta dig. Både sökmotorn och sökfältet på Youtube ska båda dessa grupperna rätt.
 
Namn och rubriker – Rubriker och titlar ska beskriva så precist som möjligt vad filmen handlar om. Använd därför tillräckligt precisa sökord och låt dem synas tidigt i beskrivningen. Ett exempel kan vara att både blommor och pelargonier kan vara för allmänna sökord om din film handlar om skötselråd för pelargoner. Du hamnar långt ner bland de resultat som kommer upp. Fraser och kombinationer av ord är vanligare nu än de var tidigare.
 
Skaffa en enkel testpanel som du visar filmen för och fråga dem hur de hade gjort för att hitta filmen.
 
Textstöd genom hela filmen - Många ser filmer i sina mobiltelefoner och använder dem då ofta i miljöer där man inte vill ha ljudet på. Texta därför filmen och bygg upp berättelsen så att filmens budskap är lätt att förstå utan ljud. Två sätt som stödjer användandet.

Behöver du hjälp med att skriva texter till filmprojekt?

Vi skriver manus till filmer, speakertexter, beskrivande texter och andra texter som hjälper till att öka intresset för filmens budskap. Här är mer om våra textproduktioner. Eller mejla Carina eller Love.
 

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!