cwlogga_m

Skriver du innehåll för Google eller för läsarna?

ComWise Magasin         31 maj 2019

Digitala kanaler

Brukar du skriva för Google eller för dina läsare? Kanske en märklig fråga men den är högsta grad befogad om du vill att fler ska hitta och läsa ditt innehåll oavsett om det är text, bild, video, infografik eller annat slag av content.  

Ibland sägs det att man ska skriva för Google. I mina kommunikatörsöron låter det rätt märkligt. Det är naturligtvis så att man ska skriva för läsarna, inte sant? Nja, det är dock inte helt sant... För att lyckas måste man klara av att skriva både för målgruppen och för Google. Det är en balansgång. Låt mig precisera.
 
Självklart är det besökaren i de digitala medierna som man vill nå för att påverka, upplysa eller förändra ett beteende. Försöka beröra målgruppen på deras villkor, oavsett slag av innehåll om det är text, video, radioprat eller infografik. Men om de orden du skriver inte används av målgruppen så kan de aldrig få ett genomslag på Google. För att målgruppen inte använder de ord som du använder och söker därför inte på dem.
 
Därför måste du använda de ord som målgruppen använder. Annars blir din text inte så googlingsbar som du vill. Färre personer hittar din text, särskilt om du använder fackuttryck som få använder i din breda målgrupp.
 
Låt mig ge ett exempel. I denna text som du just nu läser använder jag två ord som i stort sett är synonymer: innehåll och content. Om läsaren bara är bekant med ordet ”innehåll”, men inte ”content” så hittar hon eller han denna text ändå. Och tvärtom naturligtvis. Genom att använda båda orden gör jag träffbilden större på Google och jag lyckas nå fler än om jag bara hade använt ”innehåll” eller bara ”content”. 
 
Hur vet du vilka ord som är bäst att använda? Enkelt! Ta fram de ord som du vill använda och googla dem. Vilket utfall får de? Om ett ord får en handfull träffar är det inget ord som du bör använda eftersom så få använder det. Men, problemet har en enkel lösning: Hitta en synonym som får betydligt fler träffar! Då är det fler läsare som googlar sig fram till din text. Det är väl använd tid.
 
Genom att dra nytta av sökordsoptimering, SEO, når du fler än dem som inte redan känner till ditt företagsnamn. Du uppnår målet att möjliga kunder och andra målgrupper ska kunna hitta intressant innehåll från dig för att få dem att börja besöka din hemsida och de sociala medier som du är aktiv i.
 
Därför är det inte bara viktigt att skriva för att intressera läsarna utan också så att de ska kunna hitta din text, infografik, video - alltså ditt content.
 
Love Janson

Behöver du hjälp med att skriva? Hör  av dig till oss!
Vi avlastar dig och skriver dina texter så att du kan upprätthålla er kommunikation Hör av dig till oss, skicka ett mejl till Carina eller Love.

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!