cwlogga_m

I huvudet på en influencer

ComWise Magasin  30 maj 2018

Strategi

Hanna Melldén Sandmark är bloggare och influencer. Hennes ledstjärna är ”Det du bjuder på, bjuder du på till allmänheten”. Hon har ett inflytande på följarna som hon tar på stort allvar. Läs hennes tips till den som själv funderar på att blogga professionellt.

Hanna Melldén Sandmark är influencer. Hon publicerar varje dag inlägg och lägger ut bilder på Instagram, Facebook och på sin blogg Barnrumsinspo, ett namn inspirerat av ett av hennes stora intressen – inredning. Där skriver hon om livet som småbarnsförälder i en familj med man, två pojkar och en alldeles nyfödd liten flicka.

Det kan handla om stora händelser, som lilla nytillskottets födelse där Hanna delat med sig av valda delar av förlossningen i en film. Det kan också handla om mindre händelser, som en utflykt till ett köpcenter eller bara om hur familjen försov sig och det blev en ”skitdag”. Igenkänning garanteras för alla småbarnsföräldrar. Just nu sitter Hanna med en kopp kaffe framför sig och resten av familjen är nere på stranden och leker.
 
Vardagen som bloggare
Det finns två fördomar som Hanna mött om professionellt bloggande, kanske för att det är ett relativt nytt yrke och att kunskapen inte är så stor:

- Många undrar om man kan leva på bloggandet och tror ibland att det går att sköta som en hobby, lite vid sidan om, säger hon.

Det går att leva på, men det tar mycket tid och kraft för att få många följare. Under ett och ett halvt år bloggade Hanna på heltid, men känner nu att hon är alldeles för social för att ha det så och har därför kvar sitt arbete inom förskola till 40%. Johan, hennes man, arbetar på heltid med bloggen. Att planera inläggen, skriva, fotografera, lägga upp i flera olika kanaler, bevaka, bemöta och marknadsföra i sociala medier tar sin tid. De ska också ta ställning till förslag på samarbeten med produkter och tjänster som kommer från olika företag.

- Vi testar innan vi gör reklam för en produkt eller tjänst. Om vi inte kan stå för det vi skriver skulle bloggen få ett dåligt rykte. Intäkterna kommer från annonser och vi vill ha seriösa samarbeten med företag som vill synas hos oss. För dem är det värdefullt att vi har många följare. En ömsesidig relation.

Efter hand som antalet läsare ökat har de valt att ta hjälp av en bloggportal som sköter de reklambanners som finns utanför själva bloggutrymmet, något som Hanna och Johan själva skötte innan.
 
Om att bli igenkända
Hannas familj blir igenkända allt oftare, speciellt när det är ute på typiska barnfamiljsaktiviteter. De märker att allt fler tittar lite extra.

- Det är framför allt småbarnsfamiljer som känner igen oss och börjar prata om bloggen. Det är mycket roligt att få kontakt på det viset med följarna samtidigt som man blir väldigt medveten om att man behöver förhålla sig till att bli igenkänd i olika situationer.

Det väcker också frågor om hur barnen exponeras i bloggen eller hur personlig man ska vara.

- Pojkarna har blivit så stora att jag börjat märka att de är mogna att välja om de vill vara med på bild. Vi frågar alltid vid varje tillfälle. Den yngste väljer inte lika ofta som den äldre att synas just nu. Det måste få vara deras val.

Hanna har också märkt en förändring hos sig själv i skrivandet, från de första texterna hon skrev till idag. Hon har alltid haft en gräns – att vara personlig, men inte privat.

- Nu vågar jag visa mer känslor och bjuda på mig själv i bloggen. Jag vågar visa en osäkerhet i föräldrarollen. Det märks direkt i mejlen och i kommentarsfälten. Läsarna uppskattar att jag delar med mig av så mycket och bjuder på mig själv. Kastar jag ut en fråga får jag många svar och goda råd. De känner igen sig och vi lär känna varandra och hjälper varandra. Skulle någon elak kommentar dyka upp är det många som svarar och försvarar mig. Men jag har aldrig utsatts för trolling, hot eller hat.
 
Policy för bloggandet
När Hanna får frågan om hon har en policy för sitt bloggande pekar hon mot huvudet och säger:

- Den har jag här! Det finns saker jag aldrig skulle göra, säger hon och tar lite kaffe.

Familjen får ofta erbjudanden om annonser från både spel- och kreditbolag, men de tackar alltid nej.

- Jag skulle inte vilja bidra till att en familj hamnar i ekonomiska svårigheter på grund av att jag som influencer upplevs uppmuntra till det. Eller till spelande. Tänk om någon som just kommit ur ett spelmissbruk och bildat familj påminns om spelbolag när de går in på min blogg. Det vill jag inte.
 
Bloggandet då och nu
Blogganden har förändrats sedan Hanna började för fem år sedan.

- Förr skickade företag ofta produkter som de gärna ville att jag skulle testa och nämna i bloggen. Men prylar, som man kanske inte ens har nytta av, ger inte mat på bordet. Som extremt ung bloggare är det lätt att dras med, släppa på sin egen gräns och bli mindre nogräknad när det gäller policy.

Relationen mellan bloggare och annonsörer håller på att förändras till att bli mycket mer professionell. Idag finns ett mer strikt regelverk och en skärpning av marknadsföringslagen diskuteras, inte minst efter Kissierättegången.

- Idag uppfattas man inte som seriös om man inte har tillräcklig kunskap om pressetiska regler. Det finns ett publiceringsansvar som måste följas och som handlar om att vara tydligt med vad som är reklam och inte. Företagen måste kunna lita på att influencern kan reglerna och influencern måste vara rädd om sitt varumärke.
 
Framtiden
På väggen bakom Hanna där hon sitter skönt tillbakalutad finns en stor bild. Bilden föreställer en väg som inte tycks ta slut och som leder rakt in i ett bergslandskap. Den ser ut att illustrera nästa fråga om framtiden: Hur ser framtiden som bloggare ut för Hanna? Vad händer när barnen växer upp och ämnet småbarnsfamiljen inte längre är lika aktuellt?

- Kanske kan bloggen breddas så småningom, det finns ju förmodligen alltid igenkänning för andra i det stadium i livet jag är på. Kanske intresset för inredning tar större plats. Det hade varit roligt. Man vet heller inte vad som händer i framtiden med influencer marketing. Det är hela tiden i förändring. Men vad som än händer kommer jag att se tillbaka på denna tiden som mycket rolig och jag har lärt mig massor.

Hannas tips till den som vill bli professionell bloggare och influencer

  • Satsa på hög kvalitet i bilder och inlägg från början. Då bygger du upp en stadig följarskara. Det gör också att du vet ditt värde när antalet följare ökar och det kan bli aktuellt att erbjuda företag samarbeten.
  • Nischa dig och ha en röd tråd i det ämne du kan och är intresserad av. Du kanske inte hittar ett unikt ämne, men du kan hitta ett unikt perspektiv på ämnet.
  • Bygg upp en långsiktig relation med publiken genom att se hur andra bloggare inom liknande områden gör
  • En blogg måste marknadsföras, den säljer inte sig själv om du inte redan är en superkändis. Kommentera i andras bloggar som är i samma eller näraliggande genre och använd andra sociala kanaler. Glöm inte att också synas i verkliga livet. Nätverka och föreläs.
  • Gör en plan för integritet och policy. Var går din gräns och vilka argument har du för den? Du behöver också en policy för hur du ska bemöta andra, vad du gör om du blir utsatt för trolling och var din gräns går när ditt ansikte börjar bli igenkänt.

Inluencers kan hjälpa dig att synas!

Fundera du på att ta hjälp av influencers som en del hur ni kommunicerar? Vi ger råd på vägen redan i din kommunikationsplattform. Här är mer om
vår kommunikationsplattform. Eller hör av dig, mejla Carina eller Love.


Läs mer om influencer i vårt reportage: Så kan en bra influencer bli din storyteller.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.