cwlogga_m

Få kunderna att kontakta dig med inbound marketing

ComWise Magasin         26 feb 2019

Content marketing

Vill du att fler kunder ska ringa er? Det är ett lockande mål för alla som jobbar med sälj och att knyta nya affärskontakter. Med ett intressant och engagerande innehåll ökar du chanserna att kunden faktiskt hör av sig till er. Det är inbound marketing.

Ett värdefullt innehåll kan göra en stor del av säljarbetet. Det är var inbound marketing går ut på. När kunderna vill ta emot budskap och innehåll som är på deras villkor växer nyfikenheten. Kunden tar nästa steg i sin kundresa och accepterar innehåll som svarar på frågor, ger fördjupad kunskap, berättar om vilka ni är och vilken kundnytta ni förmedlar.
 
Storytelling, ett blogginlägg som ger läsaren nya infallsvinklar, en instruktiv video, ett kundcase eller djupare information, som ett whitepaper, kan vara det som behövs för att målgruppen ska komma vidare i sitt köpbeslut. Till sist bestämmer sig kunden för att lyfta luren.
 
Inbound marketing har stora fördelar:

  • Innehållet ligger kvar i de digitala kanalerna och fångar in kunder som letar efter era lösningar
  • Budskapet är inte påträngande och avbryter inte kundens dagliga arbete
  • Du får också en större chans att stimulera kunderna med nya innehåll som stärker er relation och ökar chanserna till att kunden hör av sig
  • Du har möjlighet att ge en bild av ditt företag och vad du står för som stannar kvar i medvetandet
  • Innehållet som berättar om din verksamhet kompletterar säljbudskapet.

 
Att långsiktigt sprida dina budskap, kunskap och råd är väl investerad tid när kunden letar efter just det ni kan erbjuda. Och så en vacker dag ringer kunden.
 

Vi underlättar så att nya kunder vill kontakta er
Det handlar om att formulera ett bra innehåll och att rikta till målgrupperna och att följa upp. Vi ger dig tips och råd på vägen. Skicka ett mejl till Carina eller Love.

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!