cwlogga_m

Så kan en bra influencer bli din storyteller

ComWise Magasin  30 maj 2018

Strategi

Influencer marketing har gått från en trevande bransch till professionellt samarbete som påminner om hur en redaktion arbetar med redaktionell text och reklam. Kanske funderar du på om det är något för dig? Vi ger dig definitionen på influencer och tips på vad du ska tänka på om du vill hitta en bloggande samarbetspartner.

Vid sidan om case, berättelser om hur du har löst dina kunders problem, kan ett samarbete med en bloggare förstärka relationen med din målgrupp. Det kan komplettera de goda referenserna som finns på din hemsida eller få en helt ny målgrupp att upptäcka dig. En duktig influencer kan bli din storyteller. Vi berättar om vad en influencer gör, varför det kan finnas skäl att ha ett samarbete och vi ger dig några konkreta tips i samarbete med bloggaren Hanna Melldén Sandmark.
 
Vad gör en influencer?
En influencer är en person som publicerar inlägg i egen blogg i ett ämne, det kan vara om sin yrkeskunskap, ett intresse eller om sitt liv. Genom stor kunskap inom ett område eller bara genom att bjuda på sig själva får de ett inflytande över olika målgrupper, det kan vara köpare, en viss åldersgrupp eller allmänheten. Följarna tar intryck av deras råd, rekommendationer och annat och kanske till och med ändrar sin livsstil.

En influencer kan vara allt ifrån en nöjd kund som skriver på din Facebooksida till en redan välkänd person i sin målgrupp. Det etablerade och betalda samarbetet mellan uppdragsgivaren och bloggaren bygger på att bloggaren är skicklig på att kommunicera med sin målgrupp och därför har många följare. Precis som en tidning lever man på de annonsintäkter som många läsare ger.
 
Fördelarna med bloggsamarbeten
Vilka är fördelarna med att samarbeta med en bloggare? Dels brukar man säga att eget beröm luktar illa, dels riskerar egen text att bli copy och rena säljbudskap som inte har lika stort värde för att influera kundgrupperna. Visst har marknadsföring med egna argument ett syfte, men trovärdigheten kan sjunka för vissa grupper man försöker nå.

Influencern är mellanhanden mellan företaget och kundgruppen och är den som kan inspirera kring produkten på ett sätt som inte företaget själv kan göra och trovärdigheten ökar mer än vad de egna orden hade kunna bidra med.

 

Det finns flera fördelar med ett nära samarbete med en bloggare. Du når en målgrupp på ett välriktat sätt om bloggaren är nischad, och det är de oftast. Marknadsföringen blir mer relevant för just din målgrupp och det leder också därför till fler köp. En annan fördel är att bloggaren redan har en etablerad relation med sina följare. Hon eller han har byggt upp ett förtroende och en tillit som det skulle ta lång tid och mycket kraft att skapa själv.

Det är bara fantasin som sätter gränser för samarbetet. Låt säga att du äger en blomsterhandel. Kanske kan du samarbeta med en influencer som gör blomsteruppsättningar, en odlare som ger skötseltips, en inspiratör som ger tips om blommor i inredningssammanhang och dukning eller en leverantör. Eller varför inte någon som textar vackra kort eller gör scrapbooking och kan lära ut hur man kan använda torkade blommor i dekorationssammanhang? Det finns en mängd samarbeten där blommor har ett sammanhang. Då kan ni ha ett samarbete som sträcker sig utanför kanalerna.

I samarbete med bloggaren Hanna Melldén Sandmark ger vi dig några tips att tänka på innan du bestämmer dig för ett samarbete med en influencer:

  • Gör research för att lära känna både bloggen och personen bakom
  • Ämnet och fokus i bloggen bör ligga mycket nära din vara eller tjänst och stämma väl med din bild av din målgrupp
  • Diskutera värderingar och policy och hur ni kan stärka varandras varumärken
  • Be influencern berätta om sina kunskaper om sociala medier, marknadsföringsregler och redaktionella regler
  • Diskutera hur ofta du ska synas i bloggen och sätt deadlines
  • Bestäm tillsammans hur uppföljning ska göras – hur bevakar man följarstatistiken, och vilken respons ger inlägget?
  • Tänk brett och kreativt – kan ni samarbeta på fler sätt än att ni blir omnämnda i bloggen eller får er annons vid sidan om?
  • Bevaka trenderna inom influencer marketing.

Inluencers kan hjälpa dig att synas!

Fundera du på att ta hjälp av influencers som en del hur ni kommunicerar? Vi ger råd på vägen redan i din kommunikationsplattform. Här är mer om
vår kommunikationsplattform. Eller hör av dig, mejla Carina eller Love.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.