cwlogga_m

Smartare yrkesrelationer med de fyra stegen i Kommunikationstrappan

ComWise Magasin         29 aug 2019

Strategi

När man nätverkar kan det vara svårt att beskriva sig själv och vad man gör i en enda kort mening. Man vill säga allt på en gång när man äntligen fått chansen. Lösningen är vår utbildning Kommunikationstrappan. Den lär dig att anpassa det du vill säga efter syfte och hur lång tid du har på dig i olika steg så att du når ditt mål.

En kund sa för en tid sedan att det är svårt att beskriva sig själv och vad man gör i en enda kort mening när man nätverkar. Man vill säga allt på en gång om sig själv och sin verksamhet när man äntligen fått chansen.
 
En lösning på det problemet är vår utbildning Kommunikationstrappan – fyra olika steg som hjälper dig att övertyga när du presenterar dig själv och det du gör. Inte bara i en säljsituation. Den kombinerar de bästa råden om hur man nätverkar och minglar med retorikens mest framgångsrika verktyg.

Själva grunden i trappstegen är den välkända marknadsföringsmodellen AIDA- (Attention, Interest, Desire och Action) som beskriver utvecklingen från att du är helt okänd för personen du vill kommunicera med fram till att du övertygat henne eller honom.


 Kommunikationstrappans fyra steg: 

1. Fånga uppmärksamheten
Först måste du fånga uppmärksamheten och skapa en krok för minnet. Personen ska komma ihåg dig och vilja ha dina kontaktuppgifter. Delmål ett är uppnått. Nu finns något som binder er samman, att hänvisa till, vid nästa kontakt. Pitchar är typiska för detta stadiet. En hisspitch, en investerarpitch eller det du säger först till någon på en mässa eller ett mingel måste anpassas till extremt kort tid och måste vara unikt och minnesvärt för att göra snabbt intryck.

2. Väck intresse
Uppmärksamheten i första steget har banat vägen för intresse. Nu har du förtjänat tid att beskriva dig och det du gör lite mer. Delmålet är att få ett längre möte med fokus på dina idéer och att visa på fördelarna med dem. En kort presentation på en mässa efter det att ni hälsat, ett mingel eller ett telefonsamtal från dig baserat på ert allra första möte är typiskt för detta stadiet.

3. Berätta mer och ta reda på behov
Intresset som väckts har fått personen att vilja veta mer. Du har uppnått delmålet att få ytterligare tid med den du vill övertyga. Nu har du möjlighet att lägga till mer information om hur det du erbjuder fyller ett behov och vilken nytta det har. Att någon självmant söker sig till din kunskap och din information är ett tecken på att informationen är rätt. Då är chansen större att personen också kommer att vilja ha mer och att vilja agera. Typiskt i det här steget är säljmötet, informationsmötet, poddar, föreläsningar eller debattartiklar.

4. Uppmana till handling
Nu ska du ta fram dina bästa argument. Tippa tvivlet över kanten genom att använda retorikens tre gyllene regler för att uppmana till handling: ta fram de starkaste sakargumenten, var trovärdig som person och väck känslor. Då har du en övertygandekraft som får dem att agera. Typiskt för detta stadiet kan vara en direkt uppmaning att följa en länk till en intressant artikel som handlar om vad din organisation åstadkommit eller CTA:n Beställ här! efter ett citat från nöjda kunder.

De olika stegen i kommunikationstrappan hjälper dig att uppnå målet du har med kontakten – att följa din blogg, bli medlem i din organisation, investera, sälja en vara eller tjänst eller rösta på ditt parti i kommunalvalet. Det hjälper dig också att vårda relationen som bara fortsätter.

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!