cwlogga_m

Locka fler besökare på mässan med genomtänkta kundcase

ComWise Magasin  30 aug 2018

Strategi

Många företag storsatsar på mässor och hösten är inget undantag. Att kommunicera kundnytta står ofta högt på önskelistan när man ska välja budskap. Det kanske tydligaste sättet är att fråga en utvald kund och be dem berätta om ett framgångsrikt projekt. Kundnytta i praktiken med kundens egna. För att lyckas med det ger vi här några goda råd.

Vitsen med ett kundcase är att låta kunden berätta. Det är ju självklart. Då förmedlas det som kunden har upplevt på ett förtroendeingivande sätt. Man berättar öppenhjärtigt om vilka problem som de brottades med och hur de löstes.
 
1. Kundnytta för vem?
Först är det viktigt att välja rätt kundnytta. Är det kortare ledtider, att kundens arbetsprocesser har förbättrats eller smartare logistiklösningar? Vilken kundnytta stärker ert varumärke? Ta fram den kundnytta som hör ihop med det viktigaste budskap som ni vill förmedla.
 
2. Välj rätt kund
Vilken kund ska man välja för kundcaset? En tumregel är att välja den kund som har ett starkt varumärke i branschen eller är känd för målgruppen. Trovärdigheten ökar och det är mer intressant att läsa om ett välkänt företag än om ett okänt.
 
3. Välj kundperspektivet
Det är kunden som ska komma fram i texten och därför måste den genomsyras av kundens behov och hur ni har tillfredsställt det. Att lägga för mycket krut på att själv berätta fungerar inte eftersom kundens upplevelse inte kommer fram.
 
4. Fikonspråk passar sällan
Varje bransch har sin yrkesjargong, sina fackuttryck och sin terminologi. Det är ofta svårt att förstå för en bred målgrupp, till exempel beslutsfattare som inte använder avancerade tekniska ord men som man ändå vill nå. Minimera fackuttrycken och förkortningarna. Ta bara med de som är allmänt accepterade. Förklara kortfattat ordets innebörd om det inte är allmänt känt.
 
5. Kanalval
När så kundcaset är skrivet är det dags att distribuera det. För att få störst spridning är det lämpligt att använda alla era kanaler. Är tanken att publicera caset i ett nyhetsbrev är det en god tanke att också sprida det på LinkedIn eller i andra sociala kanaler, på hemsidan eller varför inte i en pressrelease? Eller som trycksak för att delas ut på mässan som kan kicka igång en diskussion.

Behöver du hjälp med ett kundcase?

Vi hjälper er gärna med att skriva kundcase. Hör gärna av dig så berättar vi om case som förmedlar upplevd kundnytta som väcker intresse och ger säljargument. Skicka ett mejl till  Carina eller Love.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.