cwlogga_m

Synas i pressen – vad gör du när journalisten ringer?

ComWise Magasin         31 maj 2019

Press och media

Du har precis skickat ditt pressmeddelande. Är du förberedd när journalisten tar kontakt? Vi tipsar om uppföljningen och framträdandet.

Pressmeddelandet är skickat. Nu följer en väntan på reaktion och att journalisten ska ta kontakt. Uppföljningen och kontakten med journalisten är sista steget i sträckan mot att synas. Här ger vi dig några tips.
 
Lita på att pressmeddelandet väcker intresse
Ring gärna dina presskontakter i förväg och hör hur intressant ditt ämne är för dem. Det kan spara tid. Om du i förväg får reda på att din nyhet inte väcker så stort intresse kan det vara läge att i stället öka insatserna i egna kanaler. Men om journalisten anser att det har ett nyhetsvärde vet du också att hon eller han väntar sig att ditt pressmeddelande är på väg. Skicka gärna med läs- och mottagarkvitto på mejlen.

Att ringa och fråga i efterhand om de tänker ta upp ämnet kan motverka målet. Det kan upplevas som tjatigt och kan i värsta fall skada dina relationer med pressen. Prioritera den goda relationen och riskera den inte.
 
Var tillgänglig
När journalisten visat intresse måste du vara förberedd på att intervjun faktiskt kommer att bli av. Tidningen kan reagera mycket snabbt. Kontaktpersonen som ni angett till journalisten måste vara påläst och tillgänglig. Den förväntan som du byggt upp och den kraft du lagt ner kan vara bortkastat om kontaktperson byts ut till en som inte är lika insatt i frågan. Lika illa är det om kontaktpersonen som just skickat iväg pressmeddelandet försvinner iväg till ett affärsmöte och stänger telefonen resten av dagen. Det sänder en signal om att nyheten trots allt inte är så viktigt för er.
 
Fråga om du får faktagranska texten
Du får troligen faktagranska, men det är ingenting du kan kräva. Journalisten vill naturligtvis att fakta ska vara korrekta och det känns tryggt för den som intervjuats att få granska. Det är ett ömsesidigt intresse. Men kom ihåg att det är en faktagranskning, inte en språkbearbetning, en chans att bre på ren copytext om företaget, eller en korrekturläsning. Korrekturläsningen gör journalisten allra sist innan publiceringen.

Deadline är deadline, var därför beredd på att faktagranskningen sker på journalisten villkor. Hon eller han kan inte vänta på att du ska ha tid att prioritera det eller att flera personer ska hinna läsa och granska. Den som intervjuats bör ha kunskap och mandat att vara ensam faktagranskare. En bra journalist ger en sista tidsangivelse för att man ska hinna ta hänsyn till er granskning. Medverkar du inte inom den tidsramen förutsätter man att du godkänt texten.
 
Skörda frukterna av förberedelsearbetet!
Kontakten med journalisten går smidigt om du är väl förberedd. Genom att ha en pressflik på hemsidan kan journalisten ta del av en service de upplever som mycket positiv. Där hittar de ett bildgalleri i olika format och kan läsa grundläggande fakta om företaget och vad som tidigare publicerats. Logotyp brukar också finnas där, men är något som är mest aktuellt för annonsavdelningen.

Att medieträna gör stor skillnad för hur du agerar och svarar. Det gör att du känner dig mycket säkrare, eftersom du övat och det då inte är första gången du är i situationen. Du har också reflekterat över vilka frågor du kan tänkas få av journalisten, vilka svar du vill ge på dem, vilket budskap du själv vill styra samtalet åt, vilken agenda du har och hur du ska få fram just det budskapet med egna ord.
 
Den lite pressade situationen som journalistkontakten innebär kräver förberedelse. Lite provokativt tog vi därför upp nyttan med förberedelser även här. Det kan tyckas märkligt, men sett med kommunikatörens ögon är det en stor och viktig del av arbetet med relationerna till pressen. Det har man också nytta av när nästa chans till presskontakt i skarpt läge kommer.

Om pressen inte kontaktar er just denna gången, bättre lycka nästa gång! Fortsätt att odla presskontakterna och fortsätt att vara nyfiken på nya tidskrifter och nya journalister att skapa kontakt med. Fortsätt också att träna på att framträda och på dina argument, det är en färskvara.
 
 

Vill du ha hjälp med att skriva pressreleaser? Hör gärna av dig till oss!
Vill du ha hjälp med presskontakt, från förarbete till uppföljning? Hör av dig till oss så ger vi snabb feedback! Skicka ett mejl till Carina eller Love.

Läs vårt kundcase hur Unimer fick publicitet:

Pressmeddelande för Unimer och deras USA-satsning

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!