cwlogga_m

Synas i pressen – hur gör man?

ComWise Magasin         29 mar 2019

Digitala kanaler

”Att synas i pressen”, som man uttrycker det, sker helt på redaktionernas villkor. De gör sina bedömningar utifrån nyhetsvärde och läsarvärde. Det är så det ska vara. Men man kan öka chanserna rejält att få uppmärksamhet. Vi ger tips om de olika stegen till en bra presskontakt.

Många faktorer spelar in om man vill synas och få uppmärksamhet i dagspress eller fackpress och det är olika villkor som styr. Att lyckas i pressen kan delas in i tre steg: långsiktig planering, en bra pressrelease eller pressinbjudan och till sist uppföljning, att veta hur pressen ska tas emot när du lyckats fånga deras uppmärksamhet. Vi börjar med förarbetet och planeringen.
 
Den viktigaste frågan är den om varför du vill synas i pressen. Uppmärksamhet, helst upprepade gånger, är alltid bra ur marknadsföringssynpunkt om du är företagare. Men att ge någon annan uppmärksamhet som självändamål är inte det som pressen arbetar med. Ställ först frågan om ditt budskap verkligen är en nyhet, för det är nyhetsvärderingen och allmänintresset som redaktionerna på en dagstidning går igång på. För fackpress är det också viktigt med fokus på ämnet – att det är relevant för läsaren. Det har redaktionen och enskilda journalister full koll på. Det som är en nyhet för dig som företagare eller som talesperson för en organisation behöver inte vara en nyhet för tidningens läsare eller ha ett allmänintresse.
 
Lär känna dina mest aktuella tidskrifter och dess medarbetare. Bekanta dig med den eller de tidskrifter som verkar intressant för dig. Det är det bästa sättet att faktiskt få reda på vilken nyhetsbedömning de gör eller vad som är deras läsares intresse. Genom att bevaka vad de skriver om under en tid får du en bra inblick i hur de tänker. Vilken typ av frågor, vilka ämnesområden skriver de om? Hur ser en typisk rubrik ut? Vilka reportrar skriver de reportage som ligger närmast din idé? De ska du bevaka extra noga.
 
Välj press utifrån budskap och målgrupp. Tror du att nyheten är intressant, men för ett begränsat geografiskt område? Då kan den vara något för lokalpressen. Är den intressant för en begränsad målgrupp eller specifik bransch? Då är fackpress givet. Är nyheten att ett företag ger sig in på den internationella marknaden? 

Då kan det vara intressant både för fackpress och för en större affärstidning. Då är affärsframgångarna den stora nyheten, både för branschen och Sverige. Huvudtanken är att ringa in och begränsa. Att sprida en pressrelease till irrelevanta medier kan snarare skada än leda till publicering. Det ger signaler om att du inte är påläst om vad som är tidskriftens område.
 

Är nyheten att ett företag ger sig in på den internationella marknaden? Då kan det vara intressant både för fackpress och för en större affärstidning. Halmstadföretaget Unimer breddar sin marknad internationellt.

Var ute i mycket god tid. Fackpress planerar ofta för ett år framåt och tidskriften ges ut på vecko- eller månadsbasis. Ibland hittar man utgivningsplanen under information för den som vill annonsera. Teman är vanligt. Det gör att du kan planera vilket av tidningens temanummer som kan vara mest relevant och att ligga rätt i tiden, men temanummer fylls fort.
 
När du har funderat över de här frågorna och det fortfarande kan verka intressant utifrån tidskriftens perspektiv kan det vara aktuellt att agera med en pressinbjudan eller pressrelease. Vi beskriver nästa gång vad en pressrelease ska innehålla och hur ni skriver den.

Vill du synas i pressen? Hör gärna av dig till oss!
Vi hjälper dig med planering, pressrelease och presskontakt. Hör av dig till oss så ger vi snabb feedback! Skicka ett mejl till Carina eller Love.

Läs vårt kundcase hur Unimer fick publicitet:

Pressmeddelande för Unimer och deras USA-satsning

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!