cwlogga_m

Rista inte hemsidan i sten

ComWise Magasin         25 jan 2019

Strategi

När besökaren leds på hemsidan till olika vägar för att kommentera, handla eller stilla intresset får hemsidan en viktig funktion. Istället för att passivt förmedla information får sajten en unik möjlighet att skapa resultat. Den är inte längre som om den vore ristad i sten.

Vad ska ni ha er hemsida till? En måhända provokativ fråga där svaret brukar komma snabbt: För att berätta om oss! Låter väl rimligt. Men det handlar inte enbart om att få uppmärksamhet.
 
Istället borde du fråga dig: Vad vill jag att besökaren på hemsidan ska göra?
Nu börjar det bli spännande!
 
En hemsida fyller flera behov. Den kanske viktigaste funktionen är att leda besökaren till rätt beslut. I dagens informationsöverflöd är det devisen ”Don’t make me think” som gäller. Utbudet är så stort att besökaren går vidare till en annan sida om inte behovet tillfredsställs. Man orkar inte leta upp den sida som man förmodas gå in på. Alltså: Säg inte till mig att tänka. För att hålla kvar besökaren är det bäst att direkt tala om vilka vägar som finns.
 

  När "don't make me think" regerar  
måste du leda besökaren dit man vill gå

 

Ge förslag till besökaren. Om besökaren får rätt information är det möjligt att leda hon eller han till det mål man önskar. Därför ska man lägga till länkar och knappar som leder till det mål du vill att besökaren ska navigera. 

Fråga dig nästa fråga: Vart på hemsidan vill jag leda besökaren? Till exempel fylla i en anmälan, skicka ett mejl, handla eller gå vidare till en sida med mer fördjupad kunskap i ämnet. Förse hemsidan med inte bara en utan flera call-to-action. Allt för att underlätta för besökaren att gå vidare och visa sitt intresse. Passar utmärkt för sälj, att leda prospekt till att konverteras till kund. Så att man slipper tänka och leta upp vad man nu kunde tänkas ville göra.

Här är ett exempel. Denna artikel faktiskt. Om du tycker att ämnet är intressant kanske du vill ha hjälp av oss för att lösa hur du kan få en bättre styrning av besökarens väg genom sajten. Det fångar vi upp med den gröna rutan nedan, där besökaren med ett klick kan komma i kontakt med oss. Där finns också en länk till ena av våra tjänster i ämnet, en kommunikationsplattform. På den sidan kan man läsa mer och snabbt nå oss.
 
Vill man kommentera texten ock skapa en diskussion är det möjligt att göra längst ned. Rentav tycker man att ämnet är intressant, blir nyfiken på att den ingår i vårt magasin och vill bli prenumerant, som man kan bli här till höger. Eller vill läsa om liknande ämnen här bredvid:  "Läs flera artiklar om...".
 
Därför rekommenderar vi våra kunder att inte rista hemsidan i sten, som en gammal runsten som opåverkat har sagt samma sak i århundranden, utan att berätta vad besökaren ska göra med informationen.

Vi hjälper så att besökaren på hemsidan leds på rätt väg.
För att besökaren ska nå rätt sida behövs strategi och en portion kommunikationstänk. Det ger vi i vår kommunikationsplattform, läs mer här
Eller skicka ett mejl till Carina eller Love.
 

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!