cwlogga_m

Kundcase - ett effektivt sätt att öka sälj och marknadsföring

ComWise Magasin  30 april 2020

Innehåll

När kunden berättar om den upplevda nyttan i ett kundcase sker två saker. Trovärdighet skapas, eftersom kundens ord väger tyngre än leverantörens. Värden och varumärket sprids och det stimulerar gamla och nya kunders intresse eftersom man vill ta del av nyttan. När trovärdighet och varumärke samverkar på detta sätt i kundcaset ökar säljchanserna.

Kundcase är ett sätt att förmedla kundens upplevda nytta av produkten eller tjänsten som kunden själv intygar med citat. Att kunden själv får komma till tals och berätta hur produkten eller tjänsten har löst ett problem, underlättat processen eller skapat en annan vinst, är en fantastisk fördel. Kunden har större trovärdighet och får genomslag som leverantören inte kan få själv, framförallt för att ”eget beröm luktar illa” som ordspråket säger. Tvivlar man på kundens ord är det bara att ringa och kontrollera.
 
Hur driver caset sälj? Om du som leverantör har tydliga och nyttoinriktade värden, förankrat i varumärket och är kommunicerade till marknaden, kommer det att prägla kundens upplevelse av produkten eller tjänsten. Chansen är mycket stor att kundens upplevelse återspeglar värden och varumärket. Det kommunicerar kundcaset och sprids i olika kanaler, till exempel film, kundreportage, podd och andra valda kanaler.
 
Allt leder till att sälj och marknadsföringen stimuleras. Det är inte bara säljarnas arbete som underlättas när de kan visa fram caset på ett möte för att vinna kundens öra, kundcaset sätter också fart på inbound. Ju fler som blir intresserade, desto fler går in på hemsidan, läser nyhetsbrevet, kommenterar i sociala medier eller till en blogg eller podd. Om dessa kanaler är rätt utformade med klart formulerade CTA, blir kunden engagerad och chansen ökar att fler fyller i ett formulär, ringer eller agerar på annat sätt.
 
Antalet kunder blir fler, varumärket syns på flera sätt och fler förstår nyttan. Intäkterna växer. Allt beroende på att en kund har med egna ord berättat om hur ni har löst problem och bekymmer.
 
Vill du också öka säljet med kundcase? Hör av dig till oss!

Behöver du hjälp med ett kundcase?

Vi hjälper er gärna med att skriva kundcase. Hör gärna av dig så berättar vi om case som förmedlar upplevd kundnytta som väcker intresse och ger säljargument. Kontakta oss så berättar vi mer! Skicka ett mejl till  Carina eller Love eller fyll i formuläret nedan.

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.