cwlogga_m

Hinner inte publicera i tid? Starta ett redaktionsråd!

ComWise Magasin  31 jan 2018

Strategi

Att fylla de kanaler man har, till exempel hemsida, nyhetsbrev och sociala medier är lättare sagt än gjort. Det krävs kreativa uppslag att sålla ur, man måste veta vem man skriver för, man behöver få till ett bra språk och för att behålla läsarna krävs ett fast publiceringsintervall, att hålla sig till utsatt dag.

Starta ett redaktionsråd! uppmanar Carina Wahlstedt Janson på ComWise.

I snabb takt ska alla kanaler fyllas med läsvärt innehåll. Oavsett vad man tycker om att skriva så har skaran av skribenter blivit fler. Vi lever ju en textberoende värld. Någon måste skriva nyheterna på hemsidan, kundcaset i nyhetsbrevet, kontinuerligt fylla sociala medier och hålla liv i LinkedIn så att man inte tappar några relationer.
 
Det kan synas vara en omöjlig uppgift: Att sätta sig på kontoret och veta vad man ska skriva, för vem, göra det hyfsat snabbt, med en god svenska och kunna publicera när det är sagt. Men det är en nästan omöjlig uppgift. Varför?
 
- Det krävs ett noga förberett arbete innan man kan sätta sig ned vid tangentbordet, säger Carina Wahlstedt Janson på ComWise. Annars blir ämnena rätt enahanda, att man varit på mässa, nyrekryterad personal och glad sommar eller god jul tillhör de vanligaste som publiceras. Det ger en mycket knapphändig bild av företagets liv.
 
Hur kan man lösa problemet?
 
- Genom att starta en redaktion. Tillsammans med kunden startar vi ett redaktionsråd som planerar och listar tänkbara ämnen som kan bli publicerbara. Vi hjälper till med vår journalistiska erfarenhet och sköter flödet i sociala medier. Slutligen publiceras text och bild i de valda kanalerna.
 
Tanken är att skapa en kontinuitet som kunden vill ha men inte lyckas med.
 
- Så fort man börjar publicera förväntas sig mottagaren att man regelbundet får informationen. Annars är det risk att intresset svalnar.
 
Hur bidrar kunden i rådet?
 
- Kunden känner ju bäst sin egen verksamhet och har en mängd idéer och uppslag. Vår uppgift är att göra det synligt så att målgrupperna får en allsidig och tydlig bild av hela verksamheten.
 
Skriver ni alla texter?
 
- Vi skriver både från grunden och stödjer kunden i deras eget skrivande. Ofta redigerar vi texter som kunden själv har skrivit. Det kan vara till exempel några rader som vi bearbetar till en sammanhållen artikel eller nyhetsnotis.
 
Så ni hjälper kunden med sådant som ofta upplevs svårt, att hitta ämnen och formulera texter som är läsvänliga?


- Ja, framför allt blir kunden avlastad, poängterar Carina. Kunden ska göra det kunden är bäst på. Med hjälp av redaktionsrådet slipper kunden att sköta detta arbete, det tar vi hand om.

Vi hjälper er att få igång en regelbunden publicering och startar ett redaktionsråd till sammans med er!

Här är mer att läsa om hur redaktionsråd fungerar. Eller ställ dina frågor direkt
till oss, skicka ett mejl till Carina eller Love.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.