cwlogga_m

Så får du ordning och reda i de sociala kanalerna

ComWise Magasin         28 nov 2019

Strategi

En programförklaring, att berätta om varför företaget finns i de digitala kanalerna, ger följarna en bild av vad de kan förvänta sig. Beteenderegler skapar också tydlighet och förebygger oönskat beteende. Med några enkla steg skapas ett bra värdskap i dina kanaler.  

Det finns mycket som går att göra på ett väldigt enkelt sätt för att vara tydlig, för att skapa trygghet från början i de digitala kanalerna och för att förebygga hot och personangrepp. Här är några tips.
 
Beskriv vad följarna kan förvänta sig
Publicera en väl synlig text i de digitala kanalerna som möter besökaren direkt när man kommer in i kanalen som berättar varför kanalen finns, vilka typer av aktiviteter som kommer att finnas där och hur ofta man kan förvänta sig uppdateringar. Om följarna vet vad de kan förvänta sig blir betydligt färre besvikna eller missnöjda. Tänk som en dagstidning som har en väl inarbetad och förutsägbar modell och struktur.

Vi vet vad vi kan förvänta oss för innehåll och var det finns. Vi vet också hur ofta den publiceras. Ge besökarna ett tydligt löfte kring både innehåll och publicering på samma sätt i de digitala kanalerna.
 
Tydlig policytext ger tydliga regler
Beskriv hur du vill att besökaren ska bete sig mot dig och mot varandra. Vad är tillåtet och inte tillåtet i dina kanaler? Var tydlig med hur du kommer att agera om inte reglerna följs, exempelvis om du kommer att ta bort följare som agerar kränkande eller hotande.

Att kunna granska kommentarerna innan publicering i din kanal är en bra metod. Du kan få kritik för att du inte är transparent, och någon kan bli arg över att inläggen inte publiceras direkt, men å andra sidan behöver du ha kontroll över situationen eftersom det är dina kanaler. Finns risk för kränkningar och hot väger det över att kunna ha kontroll. Att berätta i policytexten att det är så man kommer att agera är ett sätt att själv vara öppen och transparent. Då är chansen också större att följarna har förståelse.

 
 

Läs hur vi har hjälpt Marknadsföreningen i Halland med
programförklaring och beteenderegler i digitala medier.

Bevakning och respons
Bevaka kanalerna regelbundet och ofta. Det tar inte många minuter per dag att gå in några gånger och se efter vad som händer i kanalerna, i kommentarsfälten och andra funktioner som är öppna och därför också öppna för trolling och annat beteende som inte är lämpligt.

Daglig kontroll flera gånger har väldigt stor effekt. Då hinner situationer som kan bli allvarliga problem uppmärksammas i tid. Det blir också en mycket bättre stämning och service om följarna får snabb respons på sina frågor eller andra inlägg.
 
Att uppmuntra följarna, svara snabbt och ge information skapar goodwill i kanalerna och det förebyggande arbete som man gör med att välkomna och att ha klara beteenderegler är så mycket värt för att tydliggöra var och ens ansvar och skyldigheter.

Vill du också ha hjälp att styra upp kommunikationen i de digitala kanalerna?
Har ni ingen sådan plan hjälper vi gärna till. Skicka ett mejl till Carina eller Love

Prenumerera på ComWise Magasin!
En gång i månaden får du ny kunskap, tips och analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vad tycker du, hur går dina tankar? Skicka gärna en kommentar!