cwlogga_m

Så når du genom skärmen i digitala presentationer!

ComWise Magasin    26 nov 2020

Innehåll

I alla presentationer, IRL eller inte, är det viktigt att skapa tillit och förtroende, väcka känslor och ta fram bra argument och fakta. Vad du vill att publiken ska känna och agera på när det är du, kameran och ljudet? Hur gör man för att "gå genom rutan"? Vår retorikexpert Carina ger handfasta tips på hur du lyckas.

Hur skapas publikrelationen när ljud, bild och rummet är det du har till sitt förfogande? Då är det viktigt att tänka på att bild och ljud får större betydelse och att direktkontakten kan ersättas på olika sätt.

Här ger Carina några av sin bästa tips!
 
Håll presentationen kort. Högst 15 minuter obruten talartid är en bra riktlinje för att hålla uppmärksamheten. Bryt sedan för att aktivera eller variera så håller du kvar publikens intresse.
 
Minnestekniker. Ska du presentera under en timme i ett webbinarium som också innehåller mycket fakta? Då är det bra att variera mellan olika moment som också hänger upp fakta på minneskrokar, ex skriv de viktigaste punkterna, visa en bild eller filminslag, sammanfatta och upprepa det viktigaste innan du avslutar.
 
Variera hjälpmedel. Ge publiken exempel, visa slides, skriv nyckelord eller visa föremål. Men håll kontakten med publiken och låt den känna att du styr. Stå inte vänd mot bilden, introducera först och visa sedan. Så fort du visar bild kommer publiken koncentrera sig på den.  
 
Variera dig själv. Lägg olika energi i kroppsspråk, tempo och röst beroende på vad du pratar om för tillfället. Det understryker det du berättar om och håller kvar uppmärksamheten. Minska på energin och tala inte lika högt, men fortfarande tydligt, när du vill skapa spänning eller stämning av förtroende. Högre och rörligare skapar dramatik och energi.
 
Interagera. Kanske kan ni vara två i en intervju- eller dialogsituation. Det skapar dynamik på ett väldigt enkelt sätt och intervjuaren kan vara publikens språkrör. Har du chattruta? Berätta i förväg om du tänker svara på frågor efterhand eller om du tar dem i slutet. Oavsett vilket du väljer, låt en medarbetare representera publiken om du inte kan ha direktdialog och tala med publiken.
 
Var karismatisk. Lätt sagt, men svårt att göra? Nej! Låt intresset, entusiasmen och passionen för det du talar om lysa igenom. Det smittar av sig på publiken och skapar känslor. Många har exempelvis börjat följa Sofia Åhmans hemmagympa på SVT i coronatider för att hon förklarar enkelt och visar att hon känner för det hon gör.
 
Repetera bild, ljud och teknik. Teknikstrul live är lika tråkigt i digital form. Sänd aldrig utan att först ha testat bilden publiken kommer att se. Då upptäcker du snabbt teknikfel, fel på ljussättning, om ljudet inte räcker till eller om kameravinkeln känns fel. Ansikte ovanifrån eller underifrån kommunicerar helt olika saker till publiken. Vilket intryck ger rummet publiken ser? Undvik en bakgrund där föremål ser ut att sticka upp ur ditt huvud eller som klyver bilden i två delar. Är något distraherande i bilden? Upptäck detta i förväg genom att repetera miljö, ljud och ljus.  
 
Att ”nå igenom rutan”, som man brukar säga, handlar i grunden lika mycket som i en livepresentation om retorikens verktygslåda. Det unika är att tänka lite extra på ljud, ljus och rum, att det är ett bildmedium.

Prenumerera på ComWise Magasin!
Du får analyser om den snabba förändingen inom kommunikation och marknadsföring.

Vill du få mer hjälp av vår retorikexpert Carina?
Skicka ett mejl till Carina eller fyll i formuläret nedan så berättar vi mer.