ComAkademin – Kommunikationens utmaningar
Samarbeta för att hantera utmaningarna lättare
Varje dag behöver företag hantera olika utmaningar.
Krav och påverkan utifrån, att förändringar sker snabbt och kräver omvärldsbevakning.
Allt sker med större krav på transparens, något vi behöver förhålla oss till.
Där spelar kommunikationen en avgöranderoll.
Utmaningar är något som företag lärt sig leva med. Vissa kan man påverka, till exempel att digitalisera verksamheten andra är svårare, som konjunktursvängningar. De utmaningar som tidigare var aktuella har inte samma tyngd idag. Nya kommer till vilket prövar företagets förmåga att hantera dem.
Här är de vanligaste utmaningar som ett vanligt företag måste kunna hantera:
Digitalisering
Konkurrens
Innovationer
Kundförväntningar
Cybersäkerhet
Kapacitetsbehov
Hållbarhet och miljöpåverkan
Kompetensbehov
Lagar och regler
Ekonomisk osäkerhet
Snabba förändringar
Geografisk placering
Varje pusselbit är lika viktig
Utmaningarna påverkar hela företaget och gör att man måste ställa en rad frågor. Svaren finns oftast inom företaget
men är utspridd på olika avdelningar och funktioner. Därför måste man lägga pusslet för att kunna hanterautmaningen
på ett effektivt och tidsbesparande sätt.
Gemensam lösning växer fram
Därför är det klokt att gemensamt diskutera och ta hand om utmaningarna med olika delar av företaget. Då är det lättare
att hitta en gemensam och heltäckande lösning. Att tillsammans diskutera fram hur man påverkas utmynnar ofta i en
samsyn som förenklar hur man ska göra. Det lägger också grunden till ett effektivt arbetssätt medkommunikationen.
En gemensam lösning växer fram. Ett arbetssätt som också kan användas på flera olika utmaningar, vilket effektiviserar.
Vinster med ett bra samarbete
Då kommer fler synpunkter med och man riskerar inte att missa viktiga saker. Erfarenheter kommer fram och man
drar nytta av olikheterna och mångfalden i företaget. En friare dialog växer och inspirerar. Medarbetarna lyfts och
kunskapen om utmaningarnas inverkan ökar. Det bidrar till demokratisering och att stärka gemenskapen.
Utmaningarna upplevs som hanterbara och man förstår sin roll bättre. Samtidigt blir det lättare att kommunicera dem.
Kommunikationen är beroende av samarbetet
I mötet mellan människor på jobbet spirar tankar och idéer. Flera tänkbara förslag växer fram. Allt blir en naturlig bas
för hur man sedan ska lägga upp kommunikationen, till vem och varför. Alla svaren har man redan diskuterat och
nått fram till en gemensam lösning som underlättar kommunikationsarbetet.