ComAkademin – Kommunikationens nya arbetssätt
Samarbete ökar kommunikationens värde
Samarbete är nyckeln för att kommunikationen ska ge bra resultat. Ett samarbete som
drar nytta av medarbetarnas kompetenser och erfarenheter från olika avdelningar
genom hela organisationen. Då når man gemensamma lösningar på utmaningarna i omvärlden.
I en allt mer komplex omvärld av snabba förändringar prövas ständigt företags förmåga att kunna
anpassa sig. Det ställs krav på hantera utmaningar på ett smidigt sätt och lösa problem. För att göra det behövs
allt mer av samarbete och där spelar kommunikationen en viktig roll.
Därför är samarbetet allt viktigare, som också Sveriges kommunikatörer poängterar:
Samarbete mellan olika funktioner och avdelningar är avgörande för problemlösning, effektiv kommunikation och
för att närma sig verksamhetsmålen. /…/ Det råder en ökad efterfrågan på förändringsledning, coachning och en mer kommunikativ företagskultur – vilket speglar behovet av att öka samarbetet och mer effektivt nå gemensamma mål.
Källa: Sveriges Kommunikatörer, Framtidens kompetenser inom kommunikation
Kompetenskartläggningen 2023
Vi bär på samma insikt, att samverkan är viktig. Men för att kunna samarbeta fordras också ett nytt arbetssätt.
Förutom mål och struktur för kommunikationen behövs en tydlig arbetsgång för att samarbetet ska ge resultat.
En viktig uppgift för att företagets kommunikationsprocess ska fungera i en komplex omvärld.