ComAkademin – Kommunikationens nya arbetssätt

Släpp kommunikationen fri!

Släpp loss kommunikationen! Den trivs inte i organisationsschemats inrutade struktur och silos.
Kommunikation är ett gränsöverskridande verktyg för att hela verksamheten ska fungera.
Därför behövs ett nytt sätt att arbeta.

Ett företag är organiserat för att verksamheten ska fungera så som det är tänkt. Ju större företaget är och ju mer
komplex man är, desto mer specialiserat är organisationsschemat. Verksamheten rutas in efter arbetsfält och
kompetens. Men det gynnar inte företags interna kommunikationsarbete.

På grund av organisationens struktur blir verksamheten också uppdelad. Det leder till att kommunikationen
fragmenteras och stängs inne i varje avdelning. Silosväggarna växer och skapar barriärer som hindrar och skiljer. Marknadsavdelningen sköter marknadsföringen. HR tar hand om medarbetarinformationen.

Miljöchefen redovisar fakta kring företags utsläpp och hållbarhetsarbetet. Men kommunikationen känner inga gränser. 

Flödar över gränser och barriärer
Tänk på kundkontakten, till exempel. Det är inte bara marknadsavdelningen som har kontakt med marknaden. De som
arbetar i receptionen talar med kunderna varje dag och blir en välkänd röst där 
kunden upplever att man blir sedd.
Eller hållbarhet, det är inte bara miljöchefen som ska tala om hållbarhet.

Det omfattar hela företaget där HR precis har talat om social hållbarhet och hur det kan påverka företagsklimatet. Förkommunikationen är inget isolerat flöde utan pågår ständigt genom hela organisationsschemat. Därför måste
också arbetet med kommunikationen vara lika gränslös och omfattande.

Utan hindrande väggar
När kommunikationen flödar fritt och inte låter sig stängas in i organisationsschemat behövs ett förändrat arbetssätt.
Vi som kommunikatörer ser behovet av en ny syn på kommunikationen som knyter samman människor för att
gemensamt hantera och lösa utmaningar. För att knyta samman kompetens och upptäcka var ny kompetens behövs, för att omvärldsbevaka och se till alla relationer som organisationen har med olika målgrupper. En kommunikation utan väggar som bidrar till att skapa transparens och öppenhet eftersom dagens arbetsliv kräver det. Och marknaden.

Dra nytta av olikheterna
Vi ser nyttan när man tillsammans arbetar med kommunikationen eftersom var och en bär på sin del. När bitarna
läggs samman får företaget en bättre helhetsbild och kan fatta bättre beslut.



Update cookies preferences
Rulla till toppen